Tankar runt skolan
Jag har inte sysslat specifikt med skol- eller utbildningspolitik, då min tid har ägnats år social- och omsorgsfrågor.
Detta innebär dock inte att jag inte har intresse för skolan och dess utveckling. För mig är det viktigt att skolan är en plats där ingen hålls tillbaka, ingen lämnas efter och där alla barn behandlas med respekt.
Att skolan ska skapa förutsättningar för att varje barn ska få lära så mycket som möjligt, utvecklas och förverkliga sin potential är mycket viktigt för den enskildes framtid. Allteftersom eleven passerar den ena årskursen efter den andra och kunskap läggs till kunskap så ska det sluta med att den unge är redo för gymnasiet och senare även ett yrkesliv.
Ett gott ledarskap är centralt för en framgångsrik skola. En skola som har kompetent ledning ger lärare som vill arbeta på den skolan. Lärare som vill och kan ska erbjudas karriärstjänster. Den administrativa bördan för lärare behöver minska drastiskt.
Det behövs tidiga kunskapskontroller och stödinsatser. Alla elever ska testas för skrivsvårigheter, och vi anser att det ska finnas krav som säkerställer att alla skolor återkommande arbetar med diagnostiska prov, mäter elevernas progression och systematiskt arbetar för att ge tidiga stödinsatser, ex. i form av utökad undervisningstid, läxhjälp och lovskola samt inte minst speciallärarstöd och särskilda undervisningsgrupper.
Skolan har länge präglats av en strävan efter inkludering, att ingen ska pekas ut genom att gå i särskild grupp. Resultatet har snarare blivit att en del elever har farit illa genom att de har lämnats efter. Detta kan mötas med satsning på speciallärare och specialpedagoger.
En skola med ordning, där eleverna känner sig trygga och behandlar varandra med respekt är en förutsättning för lärande och att kunskapen ska kunna stå i fokus.
Det bör bli lättare kunna stänga av och flytta mobbare till andra skolor, och man bör kunna omplacera och stänga av för längre tid än idag. Modellen med akutskolor visar sig vara ett bra sätt att få ordning i skolmiljön och att kunna skilja på individer som upplever en konflikt som inte går att lösa på annat sätt.
Skolor behöver ta ett bredare samhällsansvar när det kommer till att förebygga brott. Detta bör ex. kunna ska genom att samverkan med ideella organisationer och frivilliga sker kring mentorskapsprogram, med syfte att fler elever ska få de vuxna förebilder som alltför ofta saknas i hemmet.
Kommentarer
Skicka en kommentar