Minskad alkoholanvändning ger minskat antalet brott

 Det är väl ingen nyhet i sig att ju färre berusade personer som finns i vårt samhälle, ju större trygghet finns det för andra. Detta gäller ju både ute i samhället och i de mer slutna rummen, som exempelvis i hemmen.

Våldet i den offentliga miljön är på väg nedåt, och ändrade alkoholvanor hos unga män pekas ut som en bidragande orsak. Detta är ju en intressant vinkling på detta med trygghet.

Många pratar om trygghet och då i termer av trygghetsskapande åtgärder såsom polis, kameror, väktare och civila samhällets insatser. Jag ställer mig också i den kören, men få pratar om alkoholens och andra drogers påverkan på tryggheten. Återigen är det mer eller mindre tabu att prata om alkoholens betydelse för otryggheten i samhället.

Det finns även ett samband mellan ett bra samarbete mellan polis, kommun och krögare som en positiv faktor. Alla krafter behövs för att få ett samhälle där alkoholen s inverkan minimeras.

Om nu våldsbrotten går ner, varför går då otrygghetskänslan upp? Jag kan bara gå till mig själv och mina känslor när det i media rapporteras om dödsskjutningar och andra grova brott. Men har jag någonsin sett, upplevt eller varit i närheten av ett sådant brott? Nej, men ändå kommer otrygghetskänslorna krypande.

Som kommunpolitiker är det viktigt att jag håller mig till fakta i det offentliga samtalet. Det gäller att vara noga med vilka brott jag pratar om och vilka som utsätts i det offentliga rummet, så inte jag bidrar till att skapa en otrygghet som inte finns.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att kunna bidra med 100% av sin egen förmåga

Implementering av Barnkonventionen

Föräldrautbildning som friskvård